Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

DEBAT

Er regler for influencers nødvendigt?

6. februar 2020  |  KAMILLE SØBORG LAURSEN, 8. KLASSE

Derfor skal du læse med:

Pernille Rosenkrantz-Theil foreslår, at bloggere og influencers skal følge de samme regler som journalister. Men verden kan blive lidt for beskyttet med regler for alt, skriver Kamille Søborg Laursen. Lige meget om man har 30 eller 300.000 følgere på Instagram bør man dog tænke sig om en ekstra gang, før man poster noget, mener hun.

Kamille Søborg Laursen

Kamille Søborg Laursen

Jeg er 14 år gammel og går i 8. klasse på Halsnæs Lilleskole i Torup/Hundested.

I min fritid går jeg til klaver og dans, og så arbejder jeg i en børnehave to gange om ugen. Udover det kan jeg godt lide at læse skønlitterære bøger, og elsker at være sammen med mine venner og veninder.

Sociale medier, influencers, likes og følgere fylder meget i min og mine venners hverdag.

Personligt har jeg ikke en profil på ligeså mange sociale medier, som mange af mine venner og veninder har. Jeg er for eksempel den eneste i min klasse, der ikke har en profil på Instagram.

Men udover Instagram bruger mine venner og jeg også mange andre sociale medier som for eksempel: Facebook, TikTok, Snapchat og Messenger, og mange af dagens timer går med at være online på alle disse medier.

Dog har nogen regler for, hvor meget og hvornår de må benytte medierne. For eksempel har vi en regel hjemme hos mig om, at man ikke sidder med eksempelvis sin mobil, når vi spiser sammen. Der er også regler på min skole. På min skole, Halsnæs Lilleskole, bliver alle elevers mobiler indsamlet om morgenen af den ansvarlige lærer og bliver udleveret igen, når vi får fri. På den måde sikre lærerne sig, at ikke alle dagens timer går med en mobil i hånden. 

Selvom jeg ikke er bruger af Instagram, ved jeg alligevel, at der bliver lagt flere tusinde opslag og historier op om dagen. Ikke kun på Instagram, men på alle sociale medier. Opslagene bliver blandt andet lagt op af diverse kendisser, influencers og bloggere vi har i dag. Hvor de fleste af dem flittigt deler billeder og videoer om dem selv og deres liv.

vi bliver påvirket af reklamer fra influencers

Der har været meget snak i medierne om, hvad influencers reklamerer for og lægger op på de sociale medier. Påvirker det som influencers lægger op unge mennesker for meget, og er der noget influencers ikke skal have lov til at lægge op?

Mange kendisser og influencers lægger dagligt billeder op fra deres liv, ofte med reklame om forskellige ting. Hvis en influencer for eksempel reklamerer for en plastikoperation, han/hun har fået lavet, er mange bekymrede for, om det kan påvirke unge mennesker til at tro, at de ikke er gode eller pæne nok og derfor også gerne vil have lavet en plastikoperation.

Jeg er overbevist om, at der er nogle unge mennesker, der bliver påvirket af opslagene, men er det så forkert, at den pågældende influencer har postet opslaget?

Man skal huske at tænke, før man trykker!

Det er et svært spørgsmål. Jeg synes selvfølgelig, der er grænser for, hvad influencers må lægge op. For influencers er også bare mennesker, og de skal også tænke sig om, inden de lægger et billede eller en reklame op.

Spørgsmålet om, om der skal være regler for hvad influencers må og ikke må lægge op, gør mig lidt frustreret. På den ene side ville det være smart at lave et særligt regelsæt for influencers omkring, hvad de må lægge op. Måske ville reglerne gøre, at færre unge blev påvirket af deres opslag på en dårlig måde.

På den anden side tror jeg for det første, det ville ødelægge noget af influencernes forretning ikke at måtte lægge bestemte reklamer og ting op.

FAKTA: hvorfor begyndte politikerne at tale om regler for influencers?

Da Fie Laursen postede sit selvmordsbrev på Instagram i juli 2019, foreslog børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil, at de presseetiske regler også bør gælde for folk med mange følgere på sociale medier – fx bloggere og influencers.

de presseetiske regler står der blandt andet, at selvmord og selvmordsforøg som udgangspunkt ikke bør omtales.

Men forslaget fik kritik fra flere parter på Christiansborg.

”Bloggere kan ikke sammenlignes med chefredaktører. Chefredaktørerne har en hel redaktion, som de forbereder sig med og rådfører sig med. Det har en sårbar blogger ikke,” sagde Kristian Heegaard fra Radikale Venstre dengang.

Kilde: Berlingske

Regler kan være godt, men...

Jeg kan heller ikke lade være med at tænke, om regler for influencers er nødvendigt? Verden kan også blive lidt for beskyttet efter min mening.

Men igen – måske er det en meget god idé, for der er jo nogle unge, der bliver påvirket af influencernes opslag. Hvis der ikke var et problem, tror jeg ikke, forslaget om regler for influencers var blevet forslået.

Det er et svært dilemma at forholde sig til, og jeg ved ikke, om nogen nogensinde finder et fornuftigt svar på det. Generelt synes jeg alle mennesker, uanset om de har 30, 300 eller 300.000 følgere, er influencers eller ej, skal tænke sig om inden de poster et opslag på de sociale medier. For opslaget kan ikke bare blive slettet igen.

Alt handler om at tænke sig om en ekstra gang, for at reklamere og poste opslag er også en del af arbejdet for influencers.

Ris, ros, spørgsmål eller gode idéer – alt er velkommen! Hvis du ønsker at skrive et debatindlæg til Spektrum eller bidrage med en anden form for indlæg til vores site, inklusiv video, kontakt os. Vi hjælper med at redigere indlægget eller videoproduktionen inden det publiceres online.

Læs vores privatlivspolitik inden, du accepterer den i kontaktformularen.