Foto: Mathias Bojesen/Ritzau Scanpix

DEBAT

Lærerne er dem, der lever i en karakterboble

30. oktober 2019  |  Widad Abdullah, 15 år, 9. klasse

Derfor skal du læse med:

 

En femtedel af eleverne i ottende klasse føler sig ofte eller hele tiden presset, viser en undersøgelse fra sidste år med 2.600 elever i ottende klasse i hele landet. Jeg tror, at karakterræset er en del af skylden. Er Danmarks skolesystem lavet til alle slags elever? – Hvad med dem, som ikke kan arbejde under pres? Hvis vi ikke fik så mange karakterer, så kunne det hjælpe. Men lærerne fokuserer alt for meget på dem. 

Widad Abdullah

Widad Abdullah

Jeg er 15 år gammen og går i 9. klasse på Østre Farimagsgade Skole i København.

For tiden er jeg i gang med at tage en ungdomstræneruddannelse, og så går jeg til koreansk.

Jeg arbejder som svømmeinstruktør, og så går jeg til karate to gange om ugen, hvor jeg også underviser ungeholdet.

Gør eksamenerne en mere klar til fremtidens prøver, eller er det med til at opbygge stressniveauet mere, end det er i forvejen? Jeg synes ikke, et tal skal være med til at bedømme mit skoleniveau. Skal man så være et 12-tals barn hele vejen igennem, indtil man når arbejdsmarkedet? Fordi selvfølgelig vil man gerne præstere og komme hjem stolt til sine forældre. Man lægger alle sine personlige aktiviteter til side for at kunne koncentrere sig om det der er vigtigt; Skolen.

Jeg har selv oplevet, at min lærer kom forbi og ville sikre sig at jeg også havde tid til andet en skolen. Men det kan man jo ikke som skoleelev. Kommer man så ikke bagud? Og hvor meget tid må jeg bruge på alt muligt andet? Det er nogle spørgsmål, som jeg har spurgt mig selv om.

Lærerne er optagede af tal

Men jeg synes, at lærerne glemmer at give feedback og konstruktive kritik, men selv er havnet i en slags karakterboble. De er måske selv for optagede af at kigge på alle de tal og kaste dem, rundt som det passer dem. Lærerne er muligvis selv blevet, så opslugt af at give karakterer, at de glemmer det pres, som de kommer til at give eleverne.

FAKTA: 8. og 9. klasse skal have karakterer i:

  • Standpunktskarakterer to gange om året i prøveforberedende fag samt ved projektopgaven.
  • De tre test i 8. klasse.
  • Folkeskolens afgangseksamen i 9. klasse.

Jeg tror selv, at jeg er en 12-talspige, som stræber efter det allerbedste, og når det ikke lykkes, så bliver man utroligt skuffet, og føler et pres fra hele skolesystemet. Jeg genkender selv det her med at sidde få dage før, man skal aflevere med øjnene tæt på at lukke i, fordi man kun har fået få timers søvn, fordi man gerne vil yde sit allerbedste. Og når der ikke bliver præsteret nok, så bliver man nødt til at arbejde endnu hårdere. Sidde flere timer om aftenen og lægge alting til side, som ikke handler om skolegangen

Færre opgaver skal bedømmes med karakter

Jeg tror, løsningen kunne være at snakke mere åbent om det. Det skal ikke længere være et tabu at være stresset eller føle, at ens præsentationsangst blive værre på grund af samfundet.

Lærerne kunne begynde at give færre opgaver med karakterer. Så stresser det måske én mindre, end hvis man får af vide, at denne her opgave kommer til at tælle. Eller opgaven bliver en del af din standpunktskarakterer, så tænker man også karakterer hele tiden.

Færre opgaver med karakterer ville i hvert fald sænke presset fra mine skuldre.

Der findes også en masse friskoler i Danmark, hvor de fokuserer mindre på karakterer og eksamener. Og så kan man diskutere, hvorfor man ikke bare vælger en friskole i stedet for en almindelig folkeskole …

Ris, ros, spørgsmål eller gode idéer – alt er velkommen! Hvis du ønsker at skrive et debatindlæg til Spektrum eller bidrage med en anden form for indlæg til vores site, inklusiv video, kontakt os. Vi hjælper med at redigere indlægget eller videoproduktionen inden det publiceres online.

Læs vores privatlivspolitik inden, du accepterer den i kontaktformularen.