Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix Ritzau

DEBAT

Kære medstuderende: Nej, de nye fraværsregler er ikke synd for dig

3. december 2018  |  Carl-Emil Bromose Andersen, 18 år gammel og går i 3.g på Tornbjerg Gymnasium

Derfor skal du læse med:

Studerendes voldsomme reaktion på nye fraværsregler vidner om en forkælelseskultur blandt de unge, hvor der er komplet mangel på respekt for andre menneskers tid og penge, skriver Carl-Emil Bromose Andersen, der går i 3.g.

Carl-Emil Bromose Andersen

Carl-Emil Bromose Andersen

Jeg er 18 år gammel og går i 3.g på Tornbjerg Gymnasium. Derudover er jeg bestyrelsesmedlem i Liberal Alliances Ungdom Odense og Liberal Alliance Sydfyn.

Jeg går op i politik og blander mig i den offentlige debat, da jeg personligt ønsker et mere tolerant Danmark, hvor vi tør være stolte af vores egen personlige succes, og et Danmark med plads til fri udfoldelse og mindre statslig indblanding i borgernes liv.

Vi skal have mere respekt for det individuelle menneske, da vi alle er eksperter i eget liv.

Undervisningsminister Merete Riisager fra Liberal Alliance offentliggjorde for nylig de såkaldte nye fraværsregler, som skal gælde på de danske gymnasier.

Der er lagt op til, at man skal registrere fravær ens på samtlige gymnasier, hvilket betyder, at man umiddelbart får 100 procent fravær, hvis ikke man møder til undervisningens start.

Som tredjeårs gymnasiestuderende tænkte jeg: “Det er da fair nok, intet problem i det.”

Men ved Gud, jeg var nær alene om den tanke.

Ganske hurtigt stod det klart, at der var udbrudt borgerkrig på gymnasierne. Lærerne blev låst inde på lærerværelserne, og de studerende råbte, skreg og demonstrerede imod – i deres optik – absolut uretfærdighed.

De synes ikke, det er fair, at det skal noteres, hvis ikke de står klar ved modulstart.

Undskyld, at jeg siger det, men hvor er det dog en forkælet holdning at have.

Det er ikke synd for jer

Kære medstuderende, det er på tide at tage ansvar.

Det er simpelthen ikke synd for jer.

Som studerende vælger I helt selv jeres uddannelse, og I betaler ikke en rød reje for den.

I betaler “kun” igennem skat, og det gør alle jeres medborgere også.

Jeg læser og hører om mange elever, der siger, at hvis de får 100 procent fravær, “så mister de motivationen til at møde op”.

Men det er simpelthen en respektløs holdning at have overfor både jeres skattebetalende medborgere, jeres medstuderende, og ikke mindst de undervisere som bruger en masse tid og kræfter på at tilrettelægge en undervisning for jer.

Fravær har i sig selv ingen konsekvens

Der er også kommet en konsensus blandt elever om, at fravær er noget, “der bliver taget fra dem”.

Det er det altså ikke. Fravær er fravær uanset hvad.

Dog kan fravær legitimeres, og derfor er det essentielt at begrunde sit fravær med en årsag. Derefter er det udelukkende uddannelsesinstitutionens ansvar at vurdere årsagens validitet. For hvis din årsag er god, og gymnasiet vurderer, at den er legitim, så kan jeg ikke se problemet?

Ved en reel årsag vil fravær nemlig ingen konsekvenser få.

Fravær har i sig selv ingen konsekvens, udover de undervisningstimer eleven misser, naturligvis. Det er muligt, at konsekvensen vil ramme eleven, hvis man opnår 15 procent fravær per kvartal.

Men jeg er selv gymnasiestuderende, og jeg ved, at man ikke opnår 15 procent fravær per kvartal på grund af lægebesøg, en forsinket bus eller andre forholdsvist legitime årsager.

Det får man, hvis man udebliver konsekvent fra undervisningen nærmest ugentligt. Uden valide årsager.

Gymnasieeleverne havde et fravær på 7,5 procent i 2017

  • De nye fraværsregler skal mindske fraværet på gymnasierne.

  • Det er faldet de seneste fem år og lå i 2017 på 7,5 procent.

  • I det offentlige – altså, blandt ansatte i staten, regionerne og kommunerne – er det 8,5 procent.

Kilde: TV 2 og Danske Gymnasier

Fraværsgennemsnittet fortæller noget om studiekulturen

Som liberal ville jeg som udgangspunkt også ønske, at beslutninger skal træffes lokalt – ikke centralt. I dette tilfælde tillader jeg mig dog at gøre en undtagelse.

Undervisningsministeriet vil gerne kunne gøre det muligt at lave en troværdig sammenligning mellem de forskellige gymnasiers gennemsnitlige fraværsprocent – ligesom man allerede gør med karaktergennemsnit. Det synes jeg er en fremragende idé.

Jeg ville personligt selv have være glad for at se fraværsgennemsnittet, da jeg selv skulle vælge gymnasium, fordi det helt sikkert også fortæller noget om studiekulturen det pågældende sted.

Jeg synes, det er vigtigt, at man som ungt menneske har mulighed for at tage det med i sine overvejelser, når man skal vælge sit fremtidige uddannelsessted.

Reaktion fra ugne vidner om forkælelseskultur

Man hører over alt om en studiekultur i forfald.

Det er vigtigt, at vi sætter et fokus på at skabe en studiekultur i Danmark, som er så stærk som muligt, fordi det faglige niveau og fravær unægteligt hænger sammen.

Den sunde studiekultur løfter de svageste. Den usunde studiekultur tager flere med i faldet.

Jeg bliver rigtig bekymret, når jeg ser alle de studerende, som reagerer så negativt og voldsomt over for de nye regler. For det vidner om en skadelig forkælelseskultur blandt de unge, hvor der er komplet mangel på respekt for andre menneskers tid og penge.

Derfor er det på tide at snørebåndene skal strammes. Når vores generation af unge bliver kaldt en generation af curlingbørn, får jeg næsten lyst til at erklære mig enig, når jeg hører på hele den her debat.

Kære medstuderende, det er på tide at tage ansvar.

Virkeligheden venter.

Ris, ros, spørgsmål eller gode idéer – alt er velkommen! Hvis du ønsker at skrive et debatindlæg til Spektrum eller bidrage med en anden form for indlæg til vores site, inklusiv video, kontakt os. Vi hjælper med at redigere indlægget eller videoproduktionen inden det publiceres online.

Læs vores privatlivspolitik inden, du accepterer den i kontaktformularen.