DEBAT

studerende efter kaotisk sensommer: Ungdomskortet skal være klar til start

RUNDT TOG_Artboard 1
Foto: Colourbox

13. september 2018 

Derfor skal du læse med:

Ungdomskortet er en rigtig fin løsning, som mange elever og studerende har valgt at benytte sig af. Derfor er det ikke i orden, at Ungdomskortet bryder ned, som det gjorde i august, hvor mange skulle købe kortet, skriver elever og studerende fra erhvervsskole, gymnasierne og de videregående uddannelser sammen med Forbrugerrådet Tænk.

Debatindlægget er skrevet af:

Helene Glundholt, formand for Erhvervsskolernes ElevOrganisation

Sana Mahin Doost, forkvinde for Danske Studerendes Fællesråd

Malte Sauerland-Paulsen, formand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning

Laura Kirch Kirkegaard, afdelingschef hos Forbrugerrådet Tænk

For mange unge er pengene små, og derfor er det vigtigt, at den daglige tur til og fra studie eller praktik fylder mindst muligt i budgettet.

Ungdomskortet er en rigtig fin løsning, som mange elever og studerende har valgt at benytte sig af. Derfor er det ikke i orden, at Ungdomskortet bryder ned, som det gjorde i august, hvor mange skulle købe kortet.

Det er ikke overraskende, at hjemmesiden bliver belastet ved studiestart og tiden op til. En ordning, der henvender sig til elever og studerende skal være i stand til at håndtere den belastning. Der er ikke flere, der er optaget på studie i år end tidligere år.

Nogle unge havde problemer med, at Ungdomskortet ikke blev leveret i appen, selvom det var købt og betalt, mens andre helt måtte opgive at gennemføre købet.

I den situation er det vigtigt, at passagererne får hurtig og klar besked om hvilke regler, der gælder.

Det er Rejsekort A/S, som står bag den tekniske løsning, men det var op til de forskellige trafikselskaber at fortælle, hvad passagererne så skulle gøre.

Nogle af trafikselskaberne meldte på et tidspunkt ud, at du kunne rejse på din kvittering, hvis du havde købt et kort, som ikke dukkede op på app’en.

Men på det tidspunkt havde mange elever og studerende allerede nået at købe dyre enkeltbilletter til deres rejser – selvom de havde betalt for deres Ungdomskort. 

DR Nyheder fortalte om unge, der måtte betale 80-100 kroner ekstra om dagen. Det er mange penge i en ungs økonomi, og derfor synes vi, at de skal have pengene tilbage for de ekstra billetter.

Derudover mangler der en løsning til dem, der blev afvist, inden de fik lov til at købe deres Ungdomskort.

Det er vigtigt at sørge for, at fejlen ikke gentager sig. Det kan vi forstå, der bliver arbejdet på. 

Men hvis det går galt en anden gang, skal der også være fælles regler for, hvad passagerne skal gøre, og hvordan de får den information, de skal bruge.

Det er afgørende for unges økonomi og vigtigt i forhold til at give unge en følelse af, at den offentlige transport er til at stole på, og at passagererne – også de unge – bliver taget alvorligt.

Debatindlægget er skrevet af:

Helene Glundholt, formand for Erhvervsskolernes ElevOrganisation,

Sana Mahin Doost, forkvinde for Danske Studerendes Fællesråd,

Malte Sauerland-Paulsen, formand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning og

Laura Kirch Kirkegaard, afdelingschef hos Forbrugerrådet Tænk

HAR DU LYST TIL AT DELE DIN HOLDNING?

Hvis du har lyst til at skrive et debatindlæg eller anden form for indlæg til vores site, inklusiv video, kan du kontakte os i nedenstående formular. Vi hjælper med at redigere indlægget eller videoproduktionen inden det publiceres online, så det gør ikke noget, at du ikke har erfaring med at skrive. Læs vores privatlivspolitik inden, du udfylder formularen.