Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

SKOLE

Tre elever, en psykolog og en UU-vejleder om, hvorfor det betyder noget at sætte ordentligt punktum

6. maj 2020  |  Maja Hagedorn Hansen

Derfor skal du læse med:

Dimissioner, translokationer og outro-uger er i fare på grund af coronakrisen. Og det betyder faktisk noget, om man får afsluttet noget rigtigt, hvis man skal videre til noget nyt.

Anna Spangenberg

Anna Spangenberg

Jeg er 18 år gammel og går på Johannesgymnasiet på Frederiksberg.

Jeg bor i Vanløse i min egen lejlighed, og så arbejder jeg som deltidstjener på Bistro Royal.

3.G'eren

“Under corona har jeg ikke rigtig set nogle af mine venner, før efter at vi startede i skole igen. Vi har set frem til mange ting. Mens vi taler sammen, skulle vi have haft sidste 3.g-galla, og i stedet for at gøre mig klar til det med kjole og makeup sidder jeg med computeren.

Det betyder rigtig meget at få sat et ordentligt punktum, synes jeg. Og det har virkelig bekymret mange af os, hvis vi ikke kan få lov til at holde translokation og studenterkørsel. Jeg tror næsten ikke rigtig, jeg kan forestille mig, hvis det ikke sker, fordi jeg altid har fået at vide, det var sådan, det skulle foregå.

Det er bare en dag, jeg har ventet på så længe. Men vi må jo finde på noget andet og for eksempel havehygge hjemme hos folk og holde noget lidt mere ansvarligt.”

Psykologen

“Når man får afsluttet sin uddannelse ordentligt, kan man bevæge sig videre. Så hvis man bliver snydt for desserten i form af fester, dimission eller translokation,- har det en kæmpe betydning.

Det bliver simpelthen vanskeligere at lægge planer og sige: “Nu har jeg gjort det her, og nu kan jeg tage fat på det nye.” 

Man kan faktisk blive små-deprimeret, og det kan have konsekvenser for, at det vil tage nogle længere tid at lave en plan for, hvad der skal ske på den anden side af sommerferien.

Måske kan coronakrisen på den positive side betyde, at vi lærer, at vi ikke hele tiden skal udsætte ting. At vi bliver bedre til at beslutte os, og tage stilling til, hvad det næste skridt i livet skal være.”

Torben Bechmann Jensen

Torben Bechmann Jensen

Jeg er lektor i psykologi på Københavns Universitet.

Jeg forsker blandt andet i ungdom og overgangen fra uddannelse til arbejdsmarked.

Anton Bay Hansen

Anton Bay Hansen

Jeg er 22 år og i lære som smed. Jeg har desuden gennemført HTX.

Derudover er jeg formand for Erhvervsskolernes Elevorganisation, EEO.

Erhvervsskoleeleven

“Coronakrisen har været forfærdeligt rent fagligt. For det er godt nok svært at bygge en mur eller skrue i en bil, når man sidder derhjemme.

Heldigvis har man åbnet for, at man kan tage sin svendeprøve, som man skulle have gjort. Den kan man jo ikke lave digitalt. 

Det er rigtig vigtigt at få afsluttet med en svendeprøve, fordi mange bruger rigtig lang tid på at tænke over, hvad de skal lave til deres svendeprøve. De investerer meget i den, for det skal jo helst se stjernegodt ud. Og mange går i gang før – nogle måske et helt år i forvejen.

Det betyder også noget at have et svendebrev, når man er færdig, fordi det viser, man kan sit kram – og det kan man vise en mester. Derfor er det så vigtigt.”

EFTERSKOLEELEVEN

“Siden 8. klasse har jeg glædet mig virkelig meget til at få det her år, som alle siger, at man vil huske resten af ens liv. Det har virkelig været et fedt år, og så er det ærgerligt, at nu – hvor slutningen er her, og vi skal runde alt det af, vi har oplevet – at vi har mistet så meget tid.

Jeg håber stadig, vi kommer tilbage. Hvis det ikke sker, vil det være virkelig svært. Jeg føler, det er vigtigt at få afsluttet ting ordentligt, så jeg kan komme videre.

Da det hele skete, var jeg i Belgien med min klasse, og vi blev sendt hjem tidligere, så jeg har ikke sagt farvel til virkelig mange. Så det vil føles, som om mit andet liv og andet hjem bliver taget fra mig uden en outro-uge, hvor vi virkelig kan få sagt farvel.

Men vi lever jo nu, og vi bliver nødt til at tage det én dag ad gangen.”

Katharina Jensen

Katharina Jensen

Jeg er 16 år gammel og går i 10. klasse på Ryslinge Efterskole.

Kim Leidecker-Ladefoged

Kim Leidecker-Ladefoged

UU-vejleder og grundskolekoordinator i Sorø Kommune.

UU-vejlederen

“Det handler om, hvad eleverne har sat sig op til. Eleverne har gået i mange år og sagt til sig selv og hinanden: “I 9. klasse skal vi til de her eksamener, som er så vigtige.”
 
Det er ved de her eksamener, at man sætter punktummet for sine år i folkeskolen. Nu bliver det ikke til noget. Man skal ligesom give afkald på det punktum.
 
Det skal man nok lige vænne sig til. Også i forhold til, at man ikke får den mulighed for at gå op og vise, hvad man er værd.”

FAKTA: Sådan påvirker coronakrisen skolelivet

Coronavirussen, der giver sygdommen covid-19, har lukket store dele af samfundet ned siden marts.

16. marts blev samtlige elever officielt sendt hjem fra skole og fik i stedet fjernundervisning online.
15. april kunne 0.-5. klasse og specialklasser begynde i skole igen. Det samme kunne 2.HF-elever og 3.g’ere.

Men elever fra 6.-10. klasse og alle på nær de ældste årgange på de gymnasiale ungdomsuddannelser skal indtil videre blive hjemme til 10. maj.

Alle afgangseksamener er desuden aflyst. I stedet får eleverne en standpunktskarakter i slutningen af juni. For gymnasieelever og HF’ere er antallet af eksamener skåret meget ned.

Kilder: Berlingske, Politiken og Børne- og Undervisningsministeriet.

Læs mere om din skole i en coronatid

Ris, ros, spørgsmål eller gode idéer – alt er velkommen! Hvis du ønsker at skrive et debatindlæg til Spektrum eller bidrage med en anden form for indlæg til vores site, inklusiv video, kontakt os. Vi hjælper med at redigere indlægget eller videoproduktionen inden det publiceres online.

Læs vores privatlivspolitik inden, du accepterer den i kontaktformularen.