SEKSUALUNDERVISNING

Hvordan tager du hul på sexsnakken i klassen?

23. nov. 2020  |  Caroline Stenderup Korch

Derfor skal du læse med:

De fleste unge vil gerne vide noget om sex. Hvornår ved man for eksempel, om man er klar til sin første gang? Agnete Fjord underviser i seksualundervisning for Sex og Samfund og kalder sex for ‘en abstrakt størrelse’. Her kommer hendes tre bedste øvelser til at tale om sex i klassen – om det er med sine venner eller som en del af undervisningen.

Agnete Fjord

Jeg underviser skole- og gymnasieklasser i seksualundervisning for Sex og samfund.

dET TRYGGE RUM

Øvelsens formål: At sikre et trygt rum til at turde stille spørgsmål om sex og hver især komme med input i undervisningen.

Du skal bruge: En tavle eller papir og noget at skrive med.

Agnete uddyber:Må man grine? Og hvordan skal vi være overfor hinanden? Den første øvelse i min seksualundervisning hedder ’det trygge rum’. Her aftaler vi, hvordan vi skal være overfor hinanden i seksualundervisningen.  

Det er både en måde at få unge i gang med at tale og overveje nogle ting. Og så er det en aftale om, at vi skal være nice overfor hinanden. Jeg spørger typisk, om det for eksempel er okay at grine, fordi det måske er lidt mærkeligt og uvant for alle at tale om.

Jeg tror, det er ret vigtigt at lade eleverne beslutte, hvilket rum man vil have. Jeg fisker typisk efter at få bragt et ord som for eksempel ‘respekt’ på banen. Men det er eleverne selv, der finder på og formulerer det.”

 

Første Gang-pyramide

Øvelsens formål: At få eleverne til at reflektere over, hvad de synes, betyder noget, inden man skal have sex.

Du skal bruge: En håndfuld sætninger, der kan sige noget om, hvornår man er klar til sex. Se boksen i højre side for idéer.  

Agnete uddyber: ”Jeg synes, det er rigtig vigtigt tale om de mere abstrakte ting ved sex. Jeg spørger derfor tit om, hvordan man ved, om man er klar til at have sex. Det klassiske svar er: ”Jamen, det kan man bare mærke”. Men hvad vil det lige sige?

Vi laver en pyramideøvelse, hvor der er 9 forskellige sætninger, som kan betyde noget for, hvornår man har lyst til at have sex. Så skal eleverne rangere dem i en pyramide, hvor de sætter det vigtigste øverst.

Det gode ved øvelsen er, at de slipper for selv at finde på en masse faktorer. De skal bare tale om, hvad de synes, der er vigtigt. Er det fx vigtigt at have talt med sine forældre om det først – og kan der være fordele og ulemper ved det?”

FAKTA: Indhold til Første gang-pyramiden

Er man klar, når…?
  • Man ved, hvad man skal gøre.
  • Man kender den, man skal have sex med.
  • Man kan mærke, at man har lyst til sex.
  • Man ved, at den, man skal have sex med, har lyst til sex.
  • Man er forelsket i den, man skal have sex med.
  • Man ved, hvordan man beskytter sig mod sexsygdomme og uønsket graviditet.
  • Man har talt om sex med en voksen.
  • Man har talt om sex med sine venner.
  • Man kan tale med den, man skal have sex med, om hvad har lyst til og ikke har lyst til.

Sex-brainstorm

Øvelsens formål: At reflektere over, hvad sex er.

Du skal bruge: En tavle og noget at skrive med.

Agnetes uddybning: “Det her er en klassisk brainstormøvelse, og passer især godt til de lidt ældre elever. I midten af tavlen skriver jeg ’sex’, og så skal eleverne udfylde tavlen med alt, de kan komme i tanke om, når jeg siger sex. På den måde kommer vi rundt i alle mulige afkroge, som de interesserer sig for.

Et ord, der typisk bliver nævnt, er seksualitet. Så spørger jeg, hvad seksualitet er, og om de kender forskellige seksualiteter – og så er der tit en elev, der spørger mere ind til køn.

I den forbindelse får vi talt om, at sex jo ikke kun er penetrerende pik i fisse. Eleverne kan selv være med til at vurdere, hvornår noget er sex, fordi det er baseret på lyst. Der er mange måder at have sex på, som ikke nødvendigvis indebærer en pik og fisse. 

FAKTA: Agnete om sin Rolle I SEKSUALUNDERVISNINGEN

  • Jeg er en facilitator og giver eleverne nogle stikord, så de kan tale ud fra deres egne perspektiver eller grænser. 
  • I virkeligheden giver eleverne alt indholdet til timen. Min rolle er at udvide deres bevidsthed ved at stille spørgsmål.
  • Eksempel: Hvis vi taler om kropsidealer, siger jeg ikke “der er ikke nogen, der bestemmer, hvornår man er for tyk”, men stiller spørgsmål, der får dem til at tænke: “Hvem bestemmer egentlig, om man er for tyk? Hvornår er man for tyk og for tyk til hvad?”